Scheidingsplanners Richard Komen en Norman Talma

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand delen Scheidingsplanners Norman Talma en Richard Komen in het kader van ons jubileumjaar hun persoonlijke verhaal over hun werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertellen zij over hun achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom zijn jullie scheidingsbemiddelaar geworden?

Norman trapt af: “Ik denk dat het vooral is, omdat we graag mensen helpen in een moeilijke tijd. Ik kom uit het bankwezen, waar ik een vaste klantenkring had en waarin het onderwerp scheiden ook naar voren kwam. Mensen vroegen dan of ik kon helpen bij hun scheiding. Uiteraard kon ik wel berekenen of iemand in staat was om de woning over te nemen en de hypotheekberekening te maken, maar van partner- en kinderalimentatie had ik helemaal geen kaas gegeten. Ik kreeg het gevoel dat ik als financieel planner hier best wat in kon betekenen. Via een aantal omzwervingen kwam ik weer in contact met oud-collega Richard, die al als Scheidingsplanner was begonnen.”

Richard vult aan: “Ik ben de aanstichter in dit verhaal, hahaha. Ik was ongelukkig bij de bank, daar was ik ook financieel planner. Ik ondervond dat ik daar andere dingen moest doen dan waar ik voor opgeleid was en die ook strijdig waren met de dingen die ik in mijn opleiding geleerd had. Ik kwam toen via een oud-collega in aanraking met de Scheidingsplanner, waardoor ik dacht: “Ja verrek, als je nu mensen echt wil helpen dan kun je in dat werk echt wel je ei kwijt.” Mensen die tijdelijk in de put zitten helpen bij hun scheiding daar beteken je eigenlijk meer voor en dat geeft veel meer voldoening. Dat is voor ons gaandeweg wel ook een van de belangrijkste drijfveren geworden.”

Waarom zijn jullie gaan samenwerken?

“In de basis zijn we allebei best wel hetzelfde als adviseur. We hebben allebei mensen helpen heel hoog in het vaandel staan”, legt Richard uit. “Onlangs hebben we nog een psychologische test gedaan en allebei scoorden we het hoogste op het onderdeel mensen helpen. Op dat punt zijn we dus heel eensgezind. We zijn echter ook wel elkaars tegenpolen. Voor ons waren met elkaar kunnen sparren over dossiers en creatief met elkaar kunnen meedenken belangrijke aanleidingen om met elkaar te gaan samenwerken. Ook is het fijn dat we hierdoor een vierogen-principe kennen en we dus een klankbord hebben voor elkaars convenanten.”

Hoe hebben jullie jezelf ontwikkeld in dit vak?

“Ik ben begonnen op een advocatenkantoor, waar ik heel veel geleerd heb. Ook nadat Norman is toegetreden hebben we nog veel met die advocaat samengewerkt en nog steeds. Hierdoor hebben wij in korte tijd heel veel ervaring opgebouwd met alle soorten scheidingen. Daarnaast hebben wij allebei de opleiding tot mediator gevolgd met hele goede leraren”, zegt Richard. “Hierdoor hebben we het vak nog beter geleerd. Het is vooral een kwestie van de juiste vragen stellen, maar ook soms wel eens de juiste vragen niet stellen en de mensen de ruimte te geven, zodat zij die vragen zelf leren te stellen”.

Norman: “In het begin heb ik een vragenlijstje gemaakt met welke vragen ik ging stellen, zodat ik niks kon vergeten. Ik deed toen ook heel actief mee aan het gesprek. Ik weet nu dat het helemaal niet erg is als er soms een stilte valt. Sterker nog, doordat je soms een stilte laat vallen gaan mensen toch snel uit zichzelf praten en je geeft dan ook de ruimte om te reageren. In het begin voelde dat ongemakkelijk, nu ga ik daar relaxt mee om.”

Wat is jullie kracht?

Richard legt uit: “Veel ruzie ontstaat vanuit onzekerheid en onwetendheid. Onze financiële kennis is hierin onze kracht. We geven inzicht en overzicht en we snappen hoe het werkt met het huis, de hypotheek, het bedrijf en noem maar op. Daarnaast heb je de kwaliteiten van een mediator, zodat je de juiste vragen kunt stellen vanuit een neutraal perspectief, terwijl onze financiële affiniteit tegelijkertijd weet welke financiële lading die vraag gaat brengen. Bovendien weten wij heel snel of bepaalde wensen financieel haalbaar zijn. Een hoop advocaten kunnen wel eens vastlopen in dingen die achteraf helemaal niet kunnen. Wij geven dat inzicht en wij bieden perspectief, zodat mensen ook financieel weer verder kunnen. Voor mensen is de vraag hoe de nieuwe toekomst eruit gaat zien heel belangrijk en wij kunnen ze op hoofdlijnen snel duidelijkheid geven. Je ziet dan meteen dat je mensen ook hoop kunt bieden: gelukkig kan het wel of dat het meevalt. Er zijn kansen in plaats van alleen maar bedreigingen en verdriet. Bij een scheiding is er dus meer nodig dan juridische begeleiding of alleen maar begeleiding van de dialoog. Het zijn drie invalshoeken, die alle drie broodnodig zijn: financieel, juridisch en communicatie en die lopen alle drie door elkaar heen.”

“80% van de scheiding is financieel”, licht Norman toe. “Natuurlijk speelt de juridische kant altijd een rol, maar onze klanten zoeken echt een adviseur die het financiële gedeelte in kaart kan brengen. Een dak boven je hoofd en geld (je inkomen) na de scheiding zijn gewoonweg voor iedereen belangrijke basisbehoeften. Ons financiële werk geeft scheidende mensen dat inzicht en overzicht, hierdoor zijn ze ook in staat om rationele beslissingen te nemen. Wij doen dit werk ook al 15 jaar en hebben dus inmiddels een hele bak met ervaring. Hierdoor kunnen we nog sneller schakelen, van de gebaande paden afwijken en bedenken dit of dat ook kan. Wij hebben dan ook meestal meer dan één oplossing.”

Wat is voor jullie klanten belangrijk in jullie begeleiding?

“Transparantie is natuurlijk heel belangrijk”, volgens Norman. “Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dus eigenlijk het vertrouwen hebben. Als dat goed zit, dan heb je een belangrijke basis gelegd. Daarnaast is neutraliteit van belang. Zeker als er toch wat strijd is, wil je elke schijn van partijdigheid voorkomen. Dat betekent wel dat je woordkeuze heel belangrijk is en dat je dat goed moet wegen.” Richard vult aan: “Dat hun gezamenlijke belangen goed vertegenwoordigd worden is ook essentieel. Dat ze allebei in het zadel worden geholpen naar hun nieuwe toekomst. Zeker voor doorstartende ouders is het cruciaal dat ze allebei hun eigen zadel krijgen. Als er een zadel ontbreekt, dan zit het gewoon scheef”.

Wat vinden jullie zelf belangrijk in jullie begeleiding?

Norman: “Dat wij ervoor zorgen, dat wij in de eerste gesprekken heel duidelijk de verwachtingen managen. Wat verwachten de klanten en waar zijn ze naar op zoek? Sommige mensen kun je dan misschien toch beter doorverwijzen naar iemand anders. Daarnaast is een klik belangrijk. Als ik op de een of andere manier geen klik heb, dan kan ik door onze samenwerking weer doorverwijzen naar Richard en andersom. Ook is vertrouwen een belangrijk onderdeel. Of het vertrouwen er is voel je ook wel een beetje aan, als een soort zesde zintuig.”

Richard duidt verder: “Je moet vooral ook duidelijk zijn. Als mensen mediation of neutrale begeleiding willen terwijl eentje toch stiekem uit is op de hoofdprijs, dan hoef je geen geld te investeren in oplossingen in het midden. Dan kun je beter een andere keuze maken. Ik zeg altijd de rechtbank spreek recht en wij geloven in een ander soort recht: het recht van de uitgestoken hand. In een recht uitgestoken hand zit ook vaak een verbintenis en als ouders blijf je altijd verbonden. Je kunt dan ook onmogelijk je recht bij de rechtbank halen, want je recht daar is geen verbintenis, daar zit het opgesloten. Voor sommige mensen kan het echter soms niet anders, omdat een scala aan factoren ervoor kan zorgen dat die hand nooit uitgestoken zal worden. Denk bijvoorbeeld aan psychische omstandigheden of bepaalde gebeurtenissen in de relatie.”

Wat vinden jullie mooi aan jullie vak?

Richard vertelt: “Dat wij voor onze klanten een stip op de horizon kunnen zetten. Wij beginnen altijd met de vraag hoe de wereld er over een jaar voor hen uit moet zien en hoe ze hun verhaal aan hun kinderen willen vertellen. Als mensen zich samen willen inspannen om naar die stip toe te werken, dan geeft dat voldoening. De oogst van een gelukte scheiding en de waarde van perspectief na de scheiding is namelijk onbetaalbaar groot. Geen ziekteverzuim van de ouders of kinderen of dat kinderen zich beter kunnen ontwikkelen, omdat er geen vechtscheiding is geweest. Geen ongelijke situatie met betrekking tot wonen. Het is onbetaalbaar en niet in geld uit te drukken als je een scheiding zodanig kunt begeleiden dat alle partijen zich kunnen vinden in de kansen die het leven na de scheiding biedt.” Norman beaamt dit: “Het bieden van perspectief is toch wel het mooiste wat er is. Als door creatieve oplossingen de scheidingspuzzel echt goed en mooi in elkaar valt en mensen zicht krijgen op hun nieuwe toekomst, ja dat geeft mij heel veel voldoening.”

Hebben jullie nog een tip voor mensen die gaan scheiden?

Norman: “Ik wil als advies meegeven: laat jouw scheiding ook echt jouw scheiding zijn. Laat je scheiding niet te veel beïnvloeden door goed bedoelde adviezen van buitenaf. Ga niet uit van meningen en ervaringen vanuit je kennissen- of familiekring. Ieder mens is uniek en jouw situatie verschilt van die van jouw buren, familie of kennissen. Getallen kunnen bijvoorbeeld anders liggen door inkomensverschillen. Ook verschillen karakters. Wat dus voor iemand anders heeft gewerkt, kan bij jouw scheiding totaal anders uitpakken. Je kunt jouw vraag dus beter bij ons neerleggen voor een objectief antwoord. Wij zijn neutraal en hebben er echt geen belang bij om een van de partijen voor te trekken.”

Scheidingsplanners Richard Komen en Norman Talma


Alle artikelen van de maand