Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Hendrik van den Berg in het kader van ons jubileumjaar zijn persoonlijke verhaal over zijn werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt hij over zijn achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij scheidingsbemiddelaar geworden?

“Na eerst jarenlang bij banken te hebben gewerkt wilde ik voor mijzelf beginnen in de financiële dienstverlening en dan op het gebied van hypotheken. Banken schoten namelijk in mijn ogen een beetje tekort in hun dienstverlening. Ze waren inmiddels meer product- dan klantgericht bezig. Nadat ik mijn eigen kantoor was gestart kwam ik in aanraking met scheidingszaken. Ik kreeg convenanten onder ogen waarin voor het huis het een en ander geregeld was, maar op fiscaal gebied klopten de gemaakte afspraken helemaal niet. Ik heb toen besloten om mij in dit vakgebied te gaan verdiepen.”

Hoe heb je die verdiepingsslag gemaakt?

“Ik heb allereerst de opleiding tot Register Financieel Scheidingsadviseur (RFEA) gevolgd. Daarnaast heb ik mij aangesloten bij de Scheidingsplanner. Ik wilde namelijk niet zelf opnieuw het wiel gaan uitvinden. Daarnaast vond ik het niet prettig om helemaal solitair te moeten gaan werken. Ik vind het fijn om mensen om mij heen te hebben, waarmee je over zaken kunt sparren. Naast de RFEA-opleiding heb ik nog diverse vervolgcursussen gevolgd, bijvoorbeeld over pensioen en scheiden. Nu draait het vooral om het up-to-date houden van mijn kennis, zodat ik mijn klanten goed advies kan blijven geven.”

Wat is voor jouw klanten belangrijk?

“Allereerst is dat ze een toekomstperspectief krijgen. En dat ze weten wat ze straks in hun portemonnee hebben zitten om de boodschappen te kunnen doen. Zeker bij partners die wat minder inkomen hebben, speelt dat een belangrijke rol. Hoe ga ik straks rondkomen? Hoe moet ik dat straks allemaal doen met de kinderen en waar betaal ik dat allemaal van? Als je dan iets kunt vertellen over toeslagen, heffingskortingen en dat soort zaken waar ze gebruik van kunnen gaan maken, dan krijgen ze meer financieel inzicht hoe ze straks alles vorm kunnen geven. Je moet ze duidelijkheid bieden, want als dat er niet is dan kun je op een gegeven moment ook niet meer helder nadenken. Duidelijkheid en rust biedt ze perspectief om over de toekomst te kunnen nadenken.”

En voor kinderen in een scheiding?

“Als er kinderen bij de scheiding betrokken zijn, dan is het voor hun belangrijk dat de rust tussen beiden partners terugkeert om de zaken voor de kinderen te kunnen regelen. Daar ben ik zelf ook heel erg alert op, want in de toekomst zullen ze nog heel wat zaken met elkaar moeten delen in verband met de kinderen. Ze blijven namelijk altijd de ouders van hun kinderen, ze zijn alleen geen partners meer. Het zou dan toch wel heel erg vervelend zijn of ze niet samen op een verjaardag kunnen zijn of dat een kind zelfs moet kiezen tussen vader of moeder.”

Wat vind jij belangrijk in jouw begeleiding?

“In het begin was ik heel gefocust op het cijfermatige gedeelte van het werk. Ik vond dat alles achter de komma moest het kloppen. Dat vind ik nog steeds, maar de mens achter de scheiding en hoe ik die verder kan helpen is voor mij veel belangrijker geworden. Het gaat erom dat je de man of vrouw die voor je zit kunt helpen om een weg naar de toekomst te zoeken. De focus ligt dan vooral op kijken naar wat er morgen eventueel staat te gebeuren en niet te lang terugkijken naar wat er in het verleden allemaal gebeurd is, want daar kunnen we toch niets meer aan veranderen. Je kunt dan beter vooruitkijken naar zaken waar je wel grip op hebt.”

Wat vind jij zo mooi aan jouw werk?

“Dat ik mensen kan helpen. Dat ik ze kan helpen weer een toekomst te krijgen. Dat vind ik het mooiste. En als er minderjarige kinderen bij betrokken zijn, dan motiveert mij dat nog meer. Ik vind dat je dan je uiterste best moet doen om alles zo goed mogelijk voor die kinderen en hun ouders goed te regelen. Het blijft natuurlijk een moeilijk onderwerp, maar de keerzijdes in het leven moeten nu eenmaal ook goed geregeld worden. Dat is zeker voor de kinderen essentieel. Als je de problemen van de ouders goed kunt oplossen dan heeft dat ook zijn weerslag op de kinderen.

Ik help soms ook nog klanten, die hier wat hulp bij nodig hebben, na de scheiding hun eigen leven weer op te pakken. Ik neem daar gewoon even de tijd voor. Je wint er namelijk niks mee om bij de pakken te gaan neerzitten. Je moet het leven voor jezelf weer interessant en gezellig maken. Ik help ze met mentale coaching zaken in een ander perspectief te zien. Maak je minder druk om kleine zaken en richt je op dingen die er echt toedoen. We bespreken ook activiteiten die ze leuk vinden en die ze eventueel weer kunnen gaan uitoefenen. Ga weer helpen bij de voetclub, wordt lid van een wandelclub of een dansvereniging, dat soort zaken. Het belangrijkste is vaak dat ze zelf weer actief worden en onder de mensen komen. Dit vind ik een mooie toegevoegde waarde in mijn werk.”

Wat maakt een scheiding nou zo lastig?

“Naast de emoties die er zijn, speelt de wet- en regelgeving een grote rol en dan zeker de fiscale kant hiervan. Kijk maar naar de aangifte Inkomstenbelasting in het eerste jaar na de scheiding. Meer dan de helft gaat fout. Dat komt onder meer door nieuwe wet- of regelgeving die in Den Haag wordt bedacht. Een recent voorbeeld is dat de berekening van partneralimentatie op basis van forfaitaire bedragen er heel anders uit gaat zien. Dit soort aanpassingen vormen in de praktijk vaak eerder een nieuw struikelblok dan dat het voordeel oplevert.”

Is dit dan ook meteen jullie toegevoegde waarde?

“Als je weet dat 80% van een scheiding over geld gaat, dan is financieel advies een heel belangrijk onderdeel van het gehele scheidingstraject. Hier wordt door andere partijen vaak te makkelijk over gedacht. Ik zie wel eens voorstellen van advocaten waarin geen rekening is gehouden met de fiscaliteiten. Bijvoorbeeld het uitruilen van pensioen tegenover spaargeld. Je kunt echter niet zomaar het een tegen het ander afstrepen, je kunt niet bruto geld met netto geld verrekenen.

Wij behoeden scheidende mensen ervoor dat ze in dit soort valkuilen stappen. Als dit soort zaken al wel in het echtscheidingsconvenant zijn vastgelegd, dan wordt het wel heel erg lastig. Is de scheiding eindelijk afgerond, dan wil je niet dat mensen alsnog een half jaar later zich weer met dit soort zaken moeten bezighouden.”

Wat is een van de grootste zorgen tijdens een scheiding?

“Naast de kinderen is dat toch de huisvesting. Gelukkig kan ik door mijn financiële kennis op het gebied van hypotheken al vrij snel inzicht geven in de mogelijkheden. Zo kan ik goed vooraf inschatten of een van beide partners het koophuis kan overnemen. Hiermee kan ik voorkomen dat een situatie achteraf toch niet haalbaar blijkt te zijn en we weer opnieuw moeten beginnen. Je moet ervoor waken dat bepaalde zaken toch niet kunnen.

Gelukkig heb ik hiervoor ook een groot netwerk. Zeker voor ondernemers is dit een pluspunt. Voor hen is het veel lastiger om voor hypotheken het een en ander te kunnen regelen. Ik spar dan op een gegeven moment rechtstreeks met de bank of met een hypotheekadviseur die hierin gespecialiseerd is. Puur om de reden dat mijn advies goed moet zijn en dat alles zoals voorgesteld kan. Ik wil boven alles voorkomen dat later bepaalde zaken niet kunnen doorgaan. “

Is dit dan ook jullie kracht?

“Het grote voordeel is dat wij alles van A tot en met Z kunnen regelen. Wij maken alles inzichtelijk doordat wij mediator en financieel adviseur in één persoon zijn. Hierdoor kunnen wij tijdens de gesprekken al het signaal geven dat bepaalde wensen goed georganiseerd moeten worden om te voorkomen dat dit later fiscaal een hoop geld gaat kosten. Of als het civiel wel kan, maar financieel en fiscaal niet. Of als zaken beter kunnen worden ingericht. Of als iets gewoonweg echt niet kan. Dan is het fijn dat wij hier direct op kunnen inhaken.

Ook kunnen wij terugvallen op de deskundigheid van anderen als we op een bepaald gebied de diepte in moeten, maar wij behouden wel onze helicopterview. Dat voorkomt dat zaken blijven liggen of dat zaken dubbelop gebeuren. Wij houden de regie in handen gedurende het gehele traject.”

Heb jij nog een tip die jij mensen wilt meegeven?

“Als je er zelf niet uitkomt, zoek dan een deskundige om je te helpen. Wacht daar niet te lang mee en blijf niet aanmodderen. Hiermee loop je het risico dat de tegenstellingen alleen maar groter worden en dat er meer strijd ontstaat zonder dat er naar een oplossing gezocht wordt. Ga dus met z’n tweeën een oplossing zoeken, maar ga niet allebei een advocaat In de arm nemen. Met alle respect voor advocaten, maar met een advocaat wordt vaak eerder een conflict gezocht dan het tot oplossingen leidt. Dat is ook wel logisch, want de ene advocaat zorgt voor partij a en de andere voor partij b. Hierbij proberen ze beiden het beste voor hun klant te regelen en het onderste uit de kan te halen. Als mediator bekijk je daarentegen samen met je klanten hoe ze allebei weer verder kunnen. Dat is een hele andere benadering. “

Hendrik van den Berg – Scheidingsplanner Almelo – Deventer – Nijverdal


Alle artikelen van de maand