Scheidingsplanner Eveline Minkes

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Eveline Minkes in het kader van ons jubileumjaar haar persoonlijke verhaal over haar werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt zij over haar achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij scheidingsbemiddelaar geworden?

“Ik zat in 2007 op een punt dat ik opnieuw moest gaan nadenken over wat ik wilde qua werk. Ik ben toen bij mijzelf nagegaan wat ik nou het allerleukste vond en dat was en is toch mensen helpen. Het menselijke aspect was voor mij dus heel belangrijk, maar eigenlijk had ik in die fase nog niet over scheidingsbemiddeling nagedacht. Een oud-collega die mij heel goed kende wees mij toen op de Scheidingsplanner en zei: “Eveline, dit lijkt mij nou helemaal wat voor jou.”

Ik ben toen in gesprek gegaan met de toenmalige franchisegever en ik heb mij verdiept in wat het voor werk is en wat je dan doet. In dit vak is het willen helpen van mensen in een hele moeilijke fase in hun leven je belangrijkste motivatie. Bovendien zag ik dat ik in dit werk mijn kennis, kunde en ervaring van mijn vorige werk als fiscalist en financieel en estate planner heel mooi mee kon nemen; het menselijke aspect staat echter nog meer voorop. Door deze combinatie werd ik meteen helemaal verliefd op dit werk.”

Hoe heb jij je ontwikkeld om dit werk te kunnen doen?

“De financiële kant van dit werk had ik door mijn voormalige werkervaring en opleidingen tot Master of Financial Planner en Register Belastingadviseur al in de vingers. Mijn ontwikkeling lag dan ook met name op het vlak van hoe je de gesprekken met mensen in goede banen kunt leiden. Je hebt namelijk behalve de financiële kant die in dit proces meespeelt juist ook heel veel met communicatie en de gevoelens van mensen te maken. Ik heb daarom de opleiding tot mediator gevolgd om ervoor te zorgen dat je ook op dat gebied mensen goed kunt begeleiden.”

Hoe hou je de ontwikkelingen in dit vak bij?

“Wij doen als vereniging elk jaar veel aan opleidingen om up-to-date te blijven. Denk bijvoorbeeld aan een training met betrekking tot veranderende fiscale wetgeving. Hierdoor blijven wij ons kennisniveau ontwikkelen. Als verdieping voor de emotionele aspecten van een scheiding heb ik de SCHIP-aanpakopleiding afgerond. Hierdoor kan ik als scheidingscoach ouders helpen een conflictescalatie te voorkomen of te de-escaleren en de overgang te maken van ex-partners naar co-ouders. Dat is van groot belang voor de kinderen en dus ook voor het scheidingsproces. Dat neem ik mee in mijn begeleiding.”

Wat vinden klanten belangrijk in jouw begeleiding?

“Het inzicht dat je ze geeft in wat de financiële afwikkeling nou voor hen betekent en waar ze straks mee verder moeten. Ook vinden ze het heel fijn dat ik door al mijn opleidingen, kennis en ervaring heel goed met ze mee kan denken. Als het ergens stokt of mensen zijn het niet met elkaar eens, dan kan ik heel goed aangeven welke opties er nog zijn. Zo van: “Als het hierom gaat, wat is er dan mogelijk en waar kunnen jullie nog voor kiezen.” Dit geldt zowel voor mediationtrajecten als voor eenzijdige scheidingen; ook dan proberen we om erin onderling overleg uit te komen.

Ook het borgen van de fiscaliteiten is belangrijk, zodat dat daar geen gekke dingen gebeuren. Door fiscale oplossingen te bedenken zorg ik ervoor dat mensen niet tegen ongewenste gevolgen aanlopen. Dit lukt doordat alles fiscaal gewoon zo gunstig mogelijk is ingekleed.”

Wat vind jij belangrijk in jouw begeleiding?

“Dat ze aan het eind een regeling hebben die voor beide partijen evenwichtig is. Dat ze allebei tevreden kunnen zijn met wat er aan afspraken tot stand is gekomen en dat ze perspectief hebben op hoe ze dadelijk alleen verder moeten. Ook vind ik het belangrijk dat ze nog on speaking terms zijn of dat zelfs de communicatie alleen nog maar beter is geworden. Dat is ook het mooie van mijn werk: het van toegevoegde waarde zijn voor mensen in een hele lastige fase in hun leven. Dat gaat soms met hobbels en het kan voor mij ook zwaar zijn, maar als ze er uiteindelijk samen uit zijn gekomen en daardoor verder kunnen, dan geeft dat wel heel veel voldoening.”

Hoe bereik je dat einddoel?

“Door heel veel inzichten te geven en ze bij de hand te nemen. Ik laat ze zien hoe alles juridisch werkt vanuit de stukken die ze hebben aangeleverd. Het is echter juist ook heel belangrijk om te kijken naar de wensen en belangen die ze hebben. Wat ze willen bereiken, wat vinden ze belangrijk qua huisvesting en wat hebben ze nodig in het leven om verder te kunnen? Ik geef ze inzicht in hoe het eruit komt te zien en vraag of ze het daarmee eens zijn of dat er nog naar andere oplossingen gezocht moet worden. Zo neem ik ze mee in het proces, waardoor ze uiteindelijk zelf weer financieel het heft in handen kunnen nemen.”

Wat vind je de kracht van de Scheidingsplanner?

“Dat wij als vereniging zo breed zijn in onze kennis en ervaring. Zelf ben ik dus gespecialiseerd in de financiële en fiscale regels, mijn collega’s zijn weer op andere gebieden opgeleid en hebben andere kennis en ervaring. Als ik dus bijvoorbeeld een pensioenvraagstuk, dan kan ik altijd aan één van mijn collega’s vragen of hij/zij mee wil kijken. Of als je in de gesprekken vastloopt en je met een collega kunt sparren voor ideeën om de boel weer los te trekken. Hierdoor hoef ik voor het financiële en juridische deel geen andere deskundigen in te laten vliegen.

Daarnaast zijn mensen die gaan scheiden zich er steeds meer van bewust dat het heel belangrijk is om juist op financieel gebied goede afspraken met elkaar te maken. Daar zien ze echt de toegevoegde waarde van in. Het totaalplaatje – inclusief financieel en fiscaal advies – en niet alleen de juridische kant van de scheiding speelt een steeds grotere rol. Ik ben er trots op dat wij als vereniging mensen die gaan scheiden echt op alle fronten kunnen helpen.”

Wat vind jij mooi aan jouw werk?

“Natuurlijk in eerste plaats dat menselijke aspect. Mensen vooruithelpen. Daarnaast hou ik ervan om voor de financiële vraagstukken creatieve oplossingen te bedenken. Zo is momenteel de huisvesting een zwaarwegende factor binnen het traject. Het hebben van een dak boven je hoofd is niet voor niets een basale behoefte. Creatief meedenken om te kijken of er nog wat ruimte vrijgemaakt kan worden voor het budget is dan echt een pluspunt. Denk bijvoorbeeld aan het afkopen van partneralimentatie of het stukje verrekening van de waarde van pensioenen. En als dat niet lukt is er altijd wel weer een plan B waar mensen mee verder kunnen.”

Heb je nog een tip voor mensen die gaan scheiden?

“Neem de tijd om alles te regelen. Daar bedoel ik niet mee dat het dan een traject van een jaar of twee jaar moet worden, maar neem de tijd om na te denken over wat je nu echt wilt en wat nou echt het beste bij jullie en bij jullie kinderen past. Door de tijd te nemen kun je goed geïnformeerd tot weloverwogen afspraken komen. Hierdoor voorkom je dat door haast, door druk of omdat je denkt van “oh zo moeilijk is het toch allemaal niet” over twee of drie jaar spijt hebt van de afspraken die je hebt gemaakt hebt. Ik zie het ook echt wel als mijn rol om ervoor te zorgen dat mensen er echt goed over nagedacht hebben en dan uiteindelijk een convenant tekenen en zeggen: “Ja, dit is het. We hebben goed nagedacht over alle punten die van belang zijn en het is goed zo.” Het is zo belangrijk voor de kinderen dat je als ouders tegen ze kunt zeggen dat het goed geregeld is en dat jullie beiden tevreden zijn.”